Politik för årsrika

Vi är alla olika, även när vi är årsrika. Därför ska alla som behöver hemtjänst själva få välja utförare, och få mer makt över innehållet, detsamma ska gälla om du behöver bo på särskillt boende.

Vård och hjälp i hemmet är viktigt för individens levnadsstandard, och utförare av hemtjänst måste hålla hög kvalitet. Man ska kunna välja vilket företag som utför hemtjänsten och vilken typ av tjänster man behöver och vill ha, utan krånglig byråkrati. En lösning fungerar inte för alla. Det handlar om integritet, makten att själv kunna bestämma vem som stiger över tröskeln för att hjälpa i den privata vardagen. Vi vill att alla ska vara garanterade grundläggande tjänster i hemtjänsten. Tjänster såsom att få komma ut i friska luften, ha tillgång till sociala aktiviteter och få mat lagad i hemmet.

Språkkrav
För bättre omsorg är språket avgörande. Omsorgspersonalen måste både förstå och kunna kommunicera för att tillgodose vårdbehovet och måendet. Liberalerna vill därför införa språkspråk inom äldreomsorgen.

Kvalitetskontroll
Liberalerna vill se en fristående äldrekommission i Piteå kommun. Denna ska synliggöra strukturella fel och brister i omsorgskvalitet och egenmakt. En politisk oberoende äldrekommission möjliggör för en framtid där kvalitet har högsta prioritet.

Äldreperspektivet
Vi måste få ett äldreperspektiv på fler frågor i samhället. Äldre har en självklar rätt att vara en del i hela samhället. Befolkningen blir äldre och friskare samtidigt som fler behöver stöd och vård under olika förhållanden. Liberalerna vill motverka all åldersdiskriminering.

Dessutom vill vi:

• Införa en äldreombudsman. Ett sätt att stärka årsrikas ställning är att införa en lokal, oberoende äldreombudsman., som delvis kan ge vägledning om vilken hjälp man kan få, och hur man klagar om man inte är nöjd, dels kan göra egna granskningar om äldreomsorgens kvalité.
  • Inför en omsorgsgaranti för äldre. Det behövs en uppsättning rättigheter för de äldre, något vi i Liberalernas kallar omsorgsgaranti. Garantin ska gälla stort som smått, från rätten till god medicinsk omvårdnad till rätten att komma ut i friska luften eller duscha regelbundet.
  • Parboendegaranti för alla äldre. Alla par, oavsett vårdbehov, ska kunna känna sig säkra på att de kommer att få leva sina sista år tillsammans om de så önskar. Äldre ska inte tvingas isär av inhuman byråkrati och avsaknad av lämpliga boenden, det ska finnas en tydlig parboendegaranti i Piteå.
  • Bo bra också som årsrik. Människor är olika, också när det handlar om hur vi vill och kan bo på som när vi blir äldre. Det behövs olika typer av bostäder anpassade för årsrika, både på den vanliga bostadsmarknaden och i form av äldreboenden.
  • Det behöver byggas ännu fler, inte färre lägenheter i vård och omsorgsboenden för att tillgodose behoven hos de årsrika som behöver tillgång till vård- och omsorg under dygnets alla timmar.
  • Fler händer i vård och omsorg. Vi vill se fler händer i vård och omsorg, kommunen måste satsa mer på sin personal.Kommunens vård och omsorgspersonalskall ges vidareutbildning och karriärmöjligheter. Kommunens vård och omsorgsanställda ska känna att sin arbetsgivare bryr sig.
  • Synliggör övergrepp mot årsrika. Kunskapen om våld och övergrepp mot årsrika behöver öka, bland pensionärsorganisationer samt i brottsofferjourer och kvinnojourer.