Ny start för företagarpolitiken!

Piteå kommun har en hel del kvar innan vi kan kalla oss en kommun som bryr sig om företagarnas villkor och ser företagare för var dom är, duktiga entreprenörer och människor som bidrar till kommunen.

Vi vill se ett politiskt ledarskap som omfamnar företagspolitiken i kommunen och ser alla företag, både stora, små och medelstora som hjältar.

• Offentlig upphandling ska ske på ett sätt som ger skattebetalarna ge låga kostnader hög kvalité, säkerställa likabehandling och stimulera konkurrens där lokala aktörer kan vara med. Dessutom bör det hela tiden ske dialog med näringslivet för att höra deras synpunkter kring kommunens upphandlingsförfaranden.
  • Införa utmaningsrätt och möjliggöra alternativa driftsformer inom den kommunala verksamheten. Kommunen är inte alltid bäst att driva verksamheter, därför vill vi öppna upp för alternativa former och få till en utmaningsrätt där t.ex. vårdpersonal kan öppna eget. Vi vill t.ex. skapa upphandlingsrutiner som möjliggör även för småföretagare att lämna anbud till kommunen. Konkurrens är bra för en kommun som Piteå vilket gör att våra gemensamma kommunala verksamheter utmanas och utvecklas.
  • Kommunen ska inte konkurrera med näringslivet. Vi vill att det ska göra granskningar om det kommunen gör istället kan göras av företagare i kommunen. Dessa revisioner skall göras tillsammans med företagen.