Framtiden börjar i Piteås klassrum!

När skolan är som bäst är den fantastisk. Piteås elever och lärare ska förtjäna en skolpolitik som möter skolans utmaningar och som alltid sätter kunskapen i första rummet – framtiden börjar i klassrummen runt om i Piteå

Skolan ska vara en plats där varje elev får förutsättningar att lyckas. Där är vi inte i dag. Det ska inte spela någon roll var i Piteå du bor eller vilken bakgrund du har. Det börjar i förskolan och hela vägen upp till universitetet och forskarnivå. Utbildning är en av grundstenarna i vårt liberala demokratiska samhälle – men vi behöver göra mer för att Piteå och Sverige ska ha ett utbildningsystem i världsklass.

• Vi prioriterar skolan i hela kommunen. Det behövs både små och stora enheter för att tillfredsställa våra barns unika behov.
  • Vi är positiva till friskolor och kommunala skolor – vi tror att det är bra om föräldrar och barn kan välja den skola de tror passar dem bäst.
  • Lärarna ska få ägna sin tid åt det som de är utbildade till: att undervisa sina elever. Då behöver de både tydliga befogenheter, bra utbildning i ledarskap, mer administrativt stöd av till exempel lärarassistenter, och uppbackning av elevhälsan.
  • En gymnasieskola av hög kvalitet, oavsett om den ger högskolebehörighet eller yrkesutbildning, ger alla elever en chans att utvecklas och öppnar nya vägar i livet.
  • Alla elever ska komma väl förberedda från grundskolan till gymnasiestudier. Dagens arbetsmarknad kräver med några få undantag minst en fullständig gymnasieutbildning. För att gymnasieskolan ska kunna fokusera på att fördjupa elevernas kunskap är det avgörande att grundskolan upprätthåller en kvalitet och likvärdighet som förbereder eleverna väl inför vidare studier.